Programming
December, 1st (Wednesday)

7:00 p.m.

Official Openning of Panam 2010

Location: Auditorium of Ipea – Setor Bancário Sul, Quadra 1, BNDES/Ipea Building, Brasília (DF)

Opening Table:

- Marcio Pochmann – President of Ipea
- José Marques de Melo – President of Socicom
- Ricardo Spindola Mariz – Pro-Rector of Graduation of UCB
- André Barbosa Filho – Especial Advisor of Civil House of Brazilian Presidence

Coordinator: Cosette Castro

Opening Cocktail – Ipea Sponsorship

December 2 (Thursday)

9:00 a.m. - 10:15 a.m.

Master Conference 2001 - The Company in Mobile as a Space for Participation and Inclusion

Location: IPEA - South Banking Sector - Brasília (DF)

- Speaker: Carlos Scolari - Universidad Pompeu Fabra - Spain
- Coordinator: Antonio Hohlfeldt - President of Intercom - Brazil
- Commentator: Jorge González - UNAM - Mexico

10:15 a.m. – 10:30 a.m. - Coffee Break

10:30 a.m. – 00:30 p.m.

Table 01 - Public Policy for the Interactive Digital Media - The Eyes of Different Countries

- Panel 01: José Marques de Melo - Brazil / Socicom
- Panel 02: Alfredo Alfonso - Universidad de Quilmes - Argentina
- Panel 03: Lucía Castellón - Universidad Mayor - Chile
- Panel 04: Adriano de Angelis - Registry of Audiovisual - Minc - Brazil
- Moderator (a): Anita Simis - Ulepicc-Brazil

Free Lunch

Afternoon

Location: Catholic University of Brasília (UCB) - SGAN 916 - Asa Norte - Brasília (DF)

02:00 p.m. - 03:45 p.m.

Table 02 - Media Convergence - Infrastructure and Interoperability as a Basis for Interactive Production

- Panel 01: Luis Fernando Gomes - PUC-RJ - Brazil
- Panel 02: Luis Humberto Marcos - Portugal
- Panel 03: Rosa Fraquet - UAB - Spain
- Panel 04: Cristiano Max - Feevale - Brazil
- Moderator (a): Elias Machado - UFSC - Brazil

03:45 p.m. – 04:00 p.m. - Coffee Break

04:00 p.m. – 06:30 p.m.

Presentation of papers in Working Groups

WG1 - Content Industries: Spaces of Production, Development, Public Policy, Interactive Digital Media (Junction GT1 and GT2)

Coordinators and Discussant:

Portuguese Language:
Alexandre Kieling - UCB - Brazil; Anita Simis - UNESP - Brazil, Santos and Suzy - UFRJ - Brazil;

Spanish Language:
Geraldo Arias - Universidad de Lima - Peru and Alfredo Alfonso - Universidad de Quilmes – Argentina

O papel das imagens nas redes sociais para a construção de relacionamento via WEB 2.0 Thiago Endres e Florence Dravet Universidade Católica de Brasília - UCB
Escolha Coletiva, Governança e Direitos de Propriedade Intelectual: uma Análise Econômica dos Commons. Alain Herscovici Espírito Santo, UFES
A inclusão digital e a diversidade cultural como conceitos operatórios para a comunicação interativa de redes sociais dentro da TV digital Ricardo Guti Universidade Católica de Brasília
La interactividad en la televisión digital argentina. Marco regulatorio, clasificaciones y otras aproximaciones Jorge Luis Núñez Universidad Nacional de Quilmes, Província de Buenos Aires, Argentina
TV digital aberta no Brasil: desafios ao modelo de negócios Francisco Machado Filho Universidade Metodista de São Paulo – UMESP - Brasil
Oito Categorias para Produção de Conteúdo Audiovisual em Televisão Digital e Multiplataformas Alan César Belo Angeluci;

Cosette Castro

(Universidade de São Paulo – USP)

(Universidade Católica de Brasília – UCB)

Indexabilidade Imediata na Produção de Conteúdo ONLINE – Aceleração, Engajamento e Cultura de Participação em Redes Digitais Márcio Carneiro dos Santos Universidade Federal do Maranhão – Brasil
Los caminos hipertextuales e hipermediáticos de los ciberperiódicos O GloboOnline y FolhaOnline Raquel Gomes de Oliveira Universidade Federal da Bahia – Brasil

WG2 - Interactive Platforms: Narratives, Advertising, Consumption (WG3 and WG4 Junction)

Coordinators and Discussant:

Portuguese Language:
Ana Silvia Médola - UNESP - Brazil; Valdecir Becker - Umesp /FAAP - Brazil, and Cristiano Pinheiro - Feevale - Brazil;

Spanish Language:
Diego Levis - UBA - Argentina, and Gabriel Kaplún - Universidad de la República - Uruguay;

Qualidade da informação em portais jornalísticos brasileiros: participação, interatividade e convergência Joana Ziller; Maria Aparecida Moura UFOP; UFMG – Minas Gerais – Brasil
Narrativas digitais e TV digital interativa sob a perspectiva da “mônada aberta” Ana Carolina Cirino dos Santos; Carlos Pernisa Júnior UFJF – Minas Gerais – Brasil
Narrativas interativas: imersão, participação e transformação no caso da nova tecnologia para games “kinect” Raul Inácio Busarello; Patricia Bieging; Vânia Ribas Ulbricht UFSC – Santa Catarina – Brasil
Narrativas transmidiáticas: reflexões sobre subjetividades no produto cultural Hannah Montana Patricia Bieging; Raul Inácio Busarello; Vânia Ribas Ulbricht Santa Catarina – Brasil
Os jovens consumidores conectados e o móbile marketing Karla Caldas Ehrenberg; Daniel dos Santos Galindo Universidade Metodista de São Paulo – UMESP –Brasil
Teoria da atividade como framework para a análise da audiência na TV Digital Valdecir Becker; Marcelo Zuffo Escola Politécnica da Universidade de São Paulo – USP – Brasil
Eu vendo a marca ou é a marca que me vende? A negociação de identidades através da publicidade boca a boca em redes sociais on line Deborah do Espírito Santo Serra Universitat Autònoma de Barcelona – Espanha
A publicidade nas redes sociais e a geração Y: a emergência de novas formas de comunicação publicitária João Henrique Dourado de Carvalho Universidade Católica de Brasília – UCB – Brasil

WG3 - Interactive Platforms in Organization and Companies Hearing, Interactivity, Research Communication and Social Networking (Junction GT5, GT8 and GT10)

Coordinators and Discussant:

Portuguese Language:
Luiz Carlos Iasbeck – UCB – Brazil; Alvaro Benevenuto Jr. – UCS – Brazil; João Curvello – UCB

Spanish Language:
Francisco Más – Umayor – Chile; Elias Saadi – Universidad del Norte – Colombia

Situación de recepción de médios y comunidades de audiencias virtuales. Síntesis de un estudio sobre el caso on-line de Radio Latinoamericana Victor Adrián Diaz Esteves Universidad de Chile
Telejornalismo 2.0: o telespectador como novo produtor de conteúdos digitais noticiosos Paola Daniella da Fonseca Rodrigues UNIFOR – Brasil
A utilização do Twitter na campanha política e sua aplicação no Tocantins: estudo de caso do perfil do candidato a governador eleito Siqueira Campos Mariana Reis Mendes Valente e Maurílio Luiz Hoffmann da Silva Universidade Federal do Tocantins – Brasil
Facebook: la nueva plaza pública utilizada en las campañas presidenciales de Antanas Mockus y Juan Manoel Santos Félix Joaquín Lozano Cárdenas Universidad Francisco de Paula Santander – Colômbia
Redes sociais e blogs: produção de conteúdo mercadológico para comunicação na sociedade contemporânea Andréa Firmino de Sá Brasil
Navegar no ambiente da TV digital para preparar a fruição social Álvaro Benevenuto Jr. Universidade de Caxias do Sul – Brasil
La interactividad en la televisión digital argentina. Marco regulatorio, clasificaciones y otras aproximaciones Jorge Luis Núñez Universidad Nacional de Quilmes – Argentina
Ambientes digitales, cognitividad y contenidos Alvaro Gascue Uruguay
Contraeditora Ciência Livre: repositório aberto para produções acadêmicas na área da Comunicação Social Milton Pelegrini e Edilson Cazeloto PPG Unip / PUC SP e PPG Unip - Brasil

WG 4 - Production of Educational Content, Convergence, New Behaviors, Communication and Culture (Junction GT6, GT7, GT9)

Coordinators and Discussant:

Portuguese Language:
Maria Cristina Gobbi - Uniso / UNESP - Brazil, Andrea Fernandez - UFMT - Brazil, and Fernando Spanhol - UFSC - Brazil

Spanish Language:
Fernando Checa - CIESPAL - Ecuador and Maria Teresa Quiroz - Universidad de Lima - Peru

Que pode o Blog?
Desmontando os fetiches com uma leitura política
Márcia Virgínia Mignac da Silva Sergipe - Brasil
Importância e desafios da implementação do Acervo Ibero-americano de TV Digital

Pedro Santoro Zambon

Orientador: Juliano M. de Carvalho

São Paulo – Brasil
A cultura do voto eletrônico no Brasil: Contribuição Tecnológica para a Democracia e Comunicação Pública Roberto Gondo Macedo São Paulo – Brasil
Novas maneiras de ser Fernanda Rodrigues Pucci Paraná – Brasil
A Globalização Cultural “Contra-Hegemônica” no Ciberespaço: o caso dos Povos Indígenas Alejandra Aguilar Pinto Brasília – DF – Brasil
Políticas públicas de inclusão sociodigital: os pontos de acesso em Uberlândia Cindhi Vieira Belafonte Barros; Mayra Cabrera Costa; Orientadora: Adriana Cristina Omena dos Santos Minas Gerais – Brasil
Conteúdo interativo: perspectivas para o jornalismo e a literatura nas mídias digitais Leonel Azevedo de Aguiar, Adriana Barsotti Brasil
Jornalismo Colorido: paradigmas na cobertura da Parada do Orgulho Gay na Folha On Line Judivan Alves Ferreira; Elinara Soares Barros de Sousa; Sérgio Ricardo Soares (Orientador) Universidade Federal do Tocantins – UFT; Universidade Federal do Piauí – UFPI; Universidade do Minho – Portugal
Produção colaborativa e convergência de mídia na TV: uma proposta de inovação e tecnologia social para as TVs Universitárias Adriano Adoryan; Cláudio Márcio Magalhães; José Dias Paschoal Neto São Paulo – Brasil
A cultura da convergência e a comunicação da Ciência José Azevedo (orientador) e Juliana Miura Universidade do Porto - Portugal
Conhecimento compartilhado. Recursos educacionais abertos na educação superior Andréa Ferraz Fernandez e Talyta Louise T.odescat Singer UFMT - Brasil
Convergência digital e as perspectivas para o Jornalismo Científico Vania Gurgel UCB - Brasil
Twitter: como uma nova mídia modificou a rotina produtiva de jornalistas em Teresina Tamires Ferreira Coelho; Elinara Soares Barros de Sousa; Orlando Maurício de Carvalho Berti Universidade Federal do Piauí - UFPI

Night - 7:00 p.m. after the work of the WGs

Launching of books at UCB North Wing
- Coordination: Florence Dravet - UCB - Brazil

Cocktail - Sponsored by UCB

December 3 (Friday)

9:00 a.m. - 10:15 a.m.

Magistral Conference 02 - Change of Behavior from the convergence of ICT

Location: Auditorium of the IPEA

- Coordinator (a): Maria Cristina Gobbi - Unesp
- Speaker: François Jost - Université Paris III - Sorbonne - France
- Commentator: Alexander Kieling - UCB - Brazil

10:15 a.m. - 10:30 a.m. - Coffee Break

10:30 a.m. - 00:30 p.m.

Table 03 - The Spirit of New Times - the paradigms of the XXI Century

- Panel 01: Francisco Sierra - Universidad de Sevilla - Spain
- Panel 02: Joseph Straubaar - Austin University - USA
- Panel 03: Gaetan Tremblay - Montreal University - Canada
- Panel 04: Andre Barbosa Filho - Staff of the Presidency of the Republic - Brazil
- Moderator (a): Cicilia Peruzzo - Aftermarket - Brazil

Free Lunch

Afternoon

Location: UCB - SGAN 916 - Asa Norte - Brasília (DF)

02:00 p.m. – 03:45 p.m.

Table 04 - Production of Interactive Content - pushing the limits of the relationship between producers and receivers

- Panel 01: Immacolata Vassallo Lopes - USP - Brazil
- Panel 02: Representative of the Getulio Vargas
- Panel 03: Moses Martin - University of Minho - Portugal
- Ponente 04: Guido Lemos - UFPB - Brazil
- Moderator (a): Nicole D'Almeida - Sorbonne - France

03:45 p.m. – 04:00 p.m. - Coffee Break

PANAM 2010 Closing Table